فنگ شویی معماری

4/بهمن/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

فنگ شویی و معماری : فنگ شویی معماری شاخصه‌های اصلی، محدوده‌ی ارتباط و هماهنگی را در معماری شناخته و به ما کمک می‌کند که پلان و فضای داخلی را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که ساکنین بنا آرامش، آسایش و سعادتمندی را تجربه کنند.

در دنیای امروزه روزبه‌روز سطح آگاهی مردم در زندگی رو به افزایش است که یکی از ویژگی‌های خوب آن تبدیل دیدگاه‌های قدیمی افراد به ذهنیت‌های علمی و انرژیکی است.

همچنان امروزه ردپای تمدن‌های باستان در علوم‌های مختلف دیده می‌شود. محققان معتقدند اعتقادات و باورهای مردم در زندگی اقلیمی و قبیله‌ای ارتباط مستقیمی داشته که به‌صورت واضح این امر در بناها و بافت شهری زمان‌های قدیم دیده می‌شود.

کوین لینچ یکی از معروف‌ترین شهر سازان عصر معاصر می‌گوید: نقش باورها و اعتقادات در شکل دادن شهرها امری جدی بوده که شهرهای جادویی پکن، چین، کره، ژاپن نمونه بارز اين نظریه می‌باشند.

شرقی‌ها بر این باورند که فنگ‌شویی تأثیرات شگفت‌انگیزی روی محیط و شهرهای آسیایی جنوب شرقی به‌جا گذاشته و همچنین فنگ‌شویی معماری روی تمدن‌های معاصر و ساخت شهرها و معماری معاصر زندگی بشر نقش بسیار زیادی داشته.

رابطه فنگ شویی با تمدن‌ها

طبق نظریه محققان باورها و جهان‌بینی‌ها تأثیرات مستقیمی روی ساخت بافت‌های شهری، بناها و فضاهای داخلی بناها به عهده داشته‌اند، به اثبات رسیده است و جای هیچ شک و شبه ای نیست.

زمانی که سبک زندگی مردم امروزی و گذشته را با یکدیگر بررسی می‌کنیم به‌وضوح مشخص است که باورها، رفتارها و نحوه‌ی زندگی انسان‌ها در زمینه‌ی شهرسازی و معماری تأثیرگذار بوده و هست.

فنگ شویی معماری

تمام فرهنگ‌ها معتقدند که خواص پنهانی در اشکال‌ها، رنگ‌ها، اعداد، جهت مغناطیسی، حرکت سیارات و اجرام سماوی وجود دارد ولی این نظریه که با عقایدی خرافه‌ای از زمان‌های قدیم ادغام‌شده است که تأثیرات این باورها در عصر معاصر نشان می‌دهد که در ذهن انسان این خرافات رنگ و بوی دیگری پیداکرده و موردبررسی و تحقیق قرارگرفته است.

در حال حاضر فنگ‌شویی معماری از آن دسته باورهایی است که امروزه به‌عنوان علم از آن یاد می‌کنند پس بنابراین بهتر است جامعۀ معماران به مباحث آن بیشتر و عمیق‌تر توجه کنند.

نظر کوان لائو راجب فنگ شویی معماری

یک معمار چینی به نام کوان لائو، خود را فرزند خاندانی می‌داند که نسل‌ها درزمینهٔ فنگ شویی فعالیت داشته‌اند. او درزمینۀ آکوستیک معماری تخصص دارد و معتقد است که موقعیت، جهت و نحوۀ قرارگیری اشیاء قادر به تأثیرگذاری بر رفتارها و سلامتی وزندگی او می‌باشد.

قرن‌ها از قوانین و اصول فنگ شویی معماری در بسیاری از کشورها استفاده‌شده؛ که به‌عنوان‌مثال: استفاده از رنگ قهوه‌ای در طراحی کافی‌شاپ‌ها می‌تواند حس آرامش، سکون و تعادل در فضا ایجاد کند؛ زیرا در فنگ‌شویی رنگ قهوه‌ای منسوب به عنصر خاک و یکی از ویژگی‌های این عنصر ایجاد هماهنگی و تعادل است.

استفاده از شیشه در نمای ساختمان‌های اداری به دلیل ارتباط شیشه با عنصر آب است زیرا در بین پنج عنصر فنگ شویی ارتباطات کاری از منسوبات عنصر آب می‌باشد.

حتی ردپای فنگ‌شویی در طراحی صنعتی، مشاهده می‌شود به‌عنوان‌مثال، ازنظر فنگ شویی رنگ زرد منسوب به عنصر خاک است که استفاده از رنگ زرد در ماشین‌آلات راهداری یا جاده‌سازی کاملاً با خصوصیت این عنصر مطابقت دارد.

رنگها و فنگ شویی معماری

در فنگ شویی رنگ سبز منسوب به عنصر چوب یا درخت است به همین دلیل از رنگ سبز در ماشین‌آلات کشاورزی استفاده می‌شود.
هم‌چنین خانه‌ای که بارنگ سفید تزئین شده احساس تمرکز و ثبات را برای ساکنین آن خانه به ارمغان می‌آورد. این امر به دلیل انرژی نهفته در رنگ سفید می‌باشد. در فنگ شویی ثبات و تمرکز از ویژگی‌های عنصر فلز در بین پنج عنصر فنگ‌شویی است.
رعایت این‌گونه موارد در معماری، طراحی داخلی، شهرسازی و طراحی صنعتی و دیگر حوزه‌های زندگی شهری در جهان معاصر بسیار دیده می‌شود.

با درک و مطالعۀ بیشتر در قوانین و جهان‌بینی فنگ شویی معماری می‌توان از آزمون درست و خطا گذر کرد و با آگاهی بیشتری در ساخت‌وساز به دستاوردهای باارزشی دست پیدا کنیم.

معماری از دیدگاه فنگ شویی

قوانین فنگ شویی به آسانی در محیط کار، خانه و معماری قابل اجرا است.

فرضا اصولی در معماری برای جانمایی سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و فضاهای داخلی وجود دارد که برخی از معماران تجربی و تازه‌کار به‌صورت علمی به این موارد نمی‌پردازند.

با توجه به فلسفۀ فنگ شویی عناصر اطراف ما انرژی‌های نهفته‌ای دارند که ایجاد تعادل و هماهنگی بین این عناصر، به ما در ایجاد محیطی سالم برای سکونت و کار کمک می‌کند.

علی‌رغم قوانین متعدد و پیچیده معماری، فنگ‌شویی معماری با بسیاری از سبک‌های معماری سازگاری دارد. ظاهری پاکیزه و به دور از آشفتگی یکی از سرنخ‌هایی است که می‌تواند در طراحی و چیدمان منزل بر اساس اصول فنگ‌شویی در نظر گرفته شود.

معمارانی که فنگ‌شویی را می‌شناسند

هرم موزۀ لوور

معمار آی ام پی در ساخت هرم موزه‌ی لوور از سازه عنصر آتش استفاده کرده که در تعادل با سازه آی موزه لوور است. در فنگ شویی ساختمان‌های مثلثی شکل منسوب به عنصر آتش هستند که انرژی آن‌ها میل به بالا دارند.

ساختمان اپل در لندن

نمای بیرونی ساختمان شرکت اپل در لندن با نمای شیشه‌ای حالت برونگرا را به خود گرفته که هدف از این نوع طراحی، ارتباط بهتر با مشتریان می‌باشد. تمام اپل استورها دارای طراحی‌های ساده و خاصی هستند که در کشورهای دیگر به سبک‌های متفاوتی به اجرا درآمده‌اند.

در چیدمان مدرن فضای داخلی اپل استورها از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود و حس شادابی و آرامش را به ساکنین آن محل منتقل می‌کند.

فروشگاه‌های اپل از 3 بخش در فضاهای داخلی سازماندهی می‌شوند:

1 – بخش قرمز: مشاهده همه محصولات و کارکردن با آن‌ها

2 – بخش خانواده: آموزش‌های لازم در رابطه با محصولات اپل

3 – 360 درجه: پاسخ به سؤالات فنی و تعمیرات

ترتیب به کار بردن عناصر فنگ شویی در کنار هم باعث می‌شود خرید بیشتری صورت بگیرد.

سازه‌های گنبدی ژئودوزیک

گنبدهای ژئودوزیک برگرفته از کیفیت عنصر فلز در فنگ شویی می‌باشد زیرا سازه‌های دایره‌ای و مثلثی شکل در فنگ شویی معماری منسوب به عنصر فلز و آتش است.

گنبدهای ساخته شده با سطوح هندسی (ژئودزیک) دارای ساختار پوسته کروی یا نیمه کروی و یا پوسته مشبک بر اساس شبکه‌ای از حلقه‌های بهم پیوسه بزرگ بر روی سطح خود می‌باشد. گنبدهای هندسی از راه تقسیمات فرعی شکل می‌گیرند.

هندسه ژئودزیکی که در ساختمان گنبدها به کار می‌رود از تقسیمات سه‌تایی تکرارشونده‌ای تشکیل می‌شود که با ترکیبی از پنج و شش ضلعی‌های منتظم احاطه می‌شود.

سازه‌های آسمان‌خراش‌ها

در فنگ شویی معماری سازه‌های مستطیل شکل در آسمان خراش‌ها بیانگر رشد و فعالیت است که جزو ویژگی‌های عنصر چوب می‌باشند.

کلیسای سنت باسیل مسکو

در معماری کلیسای سنت باسیل مسکو ترکیبی از عناصر آتش و فلز به کار رفته است.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها