با انرژی چی آشنا شویم

29/بهمن/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

با انرژی چی آشنا شویم : بر طبق فلسفه فنگ‌شویی و تائو، (چی انرژی) است که به‌طور گسترده در کیهان وجود دارد. این جریان در کنار همه‌ی جنبه‌های زندگی قابل‌درک است و به آن «پرانا» و یا «کی» می‌گویند.

چی دارای سه ویژگی مهم است: دهندگی، خواستن، گرفتن یا ذخیره کردن

اگر با انرژی چی آشنا شویم میدانیم که چی در فرم‌های گوناگونی وجود دارد و اگرجریان انرژی چی در موجودات زنده دچار آشفتگی شود، منجر به بیماری می‌شود.

هر عاملی که حرکت چی را در بدن راحت‌تر کند اثر شفابخشی دارد و به بخش‌های مادی و معنوی تعادل می‌بخشد. در طب سوزنی شیاتزوفریکی باعث درمان انرژی چی می شود.

انرژی چی احساس انسان را در محیط های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد حتی با پوشیدن لباس‌ها با جنس‌ها و رنگ‌های مختلف احساس انسان تغییر می‌کند زیرا حرکت و فرکانس انرژی چی مدام در حال تغییر است. به همین خاطر انسان در اطراف رودها و کوه‌ها، دریا، کویر احساسات خاصی را تجربه می‌کند.

افراد در زمان مصرف غذاها، لباس‌ها با جنس و رنگ‌های مختلف احساسات متفاوتی در خود حس می کند که گاهی این حس ها خوب و گاهی ناخوشایند هستند.

با انرژی چی آشنا شویم

ما می‌توانیم با انرژی چی آشنا شویم تا بدانیم در بیرون یا داخل هر ساختمان کیفیت خاصی از انرژی چی وجود دارد که روی سلامت و احساس ساکنین آن بنا تاثیرگزار است حتی برای شما اتفاق افتاده که در بعضی بناها احساس سنگینی و ناراحتی کنید، ولی بلافاصله با تغییر مکان احساس خوبی به شما دست می‌دهد. درواقع این احساسات به کیفیت و کمیت انرژی چی بستگی دارد که در قوانین فنگ‌شویی با استفاده از راهکارهایی می‌توان هم در بدن انسان و هم در محیط داخلی و خارجی بناها جریان و کیفیت انرژی چی را تغییر داد.

تاریخچه چی

نماد نیروی چی بر روی استخوان‌های کهن به تصویر کشیده شده است ، خطی چینی که قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد و نشان می‌دهد که چی قبلاً مفهومی آشنا در آن زمان بود.

اگرچه مفهوم چی از چین سرچشمه می گیرد، اما در سراسر آسیا به رسمیت شناخته شده است و به مشاهدات معنوی مانند بودیسم، تائوئیسم و هندوئیسم و سایر شیوه های روشنگری مرتبط است.

مفهوم چی ، از اصول اساسی مشترک در فنگ شویی، طب سنتی، یوگا، مدیتیشن و ورزشهای رزمی همچون تای چی و چی کونگ (کی کونگ) می باشد.

تقریباً غیرممکن است که مشخص کنیم “چه زمانی” مفهوم چی به طور کامل در یک سیستم اعتقادی ادغام شده است، زیرا هیچ سابقه ای مبنی بر عدم وجود آن، نیست.

چرا انرژی چی مهم است؟

به زبان ساده بدون جریان چی، زندگی وجود نخواهد داشت. در اینجا چیزی است که این اصل را بسیار مهم می کند:

برای سلامتی ما: تصور می شود که چی باید آزادانه جریان یابد تا سلامت و تندرستی رخ دهد. کتاب کلاسیک طب داخلی امپراطور زرد (237 سال قبل از میلاد) بیان می‌کند: “هرجا جریان آزاد وجود دارد، درد وجود ندارد. جایی که درد وجود دارد، جریان آزاد وجود ندارد.” ترویج جریان آزاد چی و خون یک اصل راهنما در طب چینی است.

برای محیط اطراف ما: هنر و علم فنگ شویی به دنبال دستیابی به جریان آزاد چی در محیط است. محیط شما بسته به چی آن، می تواند نیروی زندگی شما را تغذیه یا تخلیه کند.

برای طبیعت: چی در طبیعت است و می توان چی را با استفاده از تمرینات مدیتیشن ذهن و بدن مانند چی کونگ مهار کرد. متعادل بودن با طبیعت از طریق خواب شبانه و بیدار شدن در صبح، زندگی مطابق با فصول و خوردن آنچه در محلی در دسترس است، همه راه هایی برای مهار چی هستند.

زندگی بر اساس این اصول به عنوان تائو (دائو) یا راه زندگی شناخته می شود. این همان معنای زندگی در تعادل یین و یانگ است.

چه زمانی انرژی چی شما از تعادل خارج شده است؟

طبق طب چینی، ما با مقدار معینی از جوهر به دنیا می‌آییم که انرژی جینگ (چی پیش از تولد) نامیده می‌شود و این باید برای ما تا آخر عمر باقی بماند. فعالیت هایی مانند کار بیش از حد، استرس، و “سوء استفاده” از بدن این جوهر را می سوزاند و طول عمر را کوتاه می کند.

وقتی استرس می گیریم، سیستم عصبی ما به حالت جنگ یا گریز می رود و به غدد فوق کلیوی ضربه می زند. اگر بدن به سرعت به حالت استراحت و هضم برنگردد، جریان چی مختل می شود. این می تواند منجر به رکود چی شود، که باعث می شود کل بدن احساس تورم و سفت شدن داشته باشد.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد چی شما تعادل ندارد:

    شما تا دیروقت بیدار می مانید و در طول شب خوب نمی خوابید.
    شما بیش از حد کار می کنید و زمان کافی برای بهبودی بدن خود نمی گذارید.
    شما به غذاهای فاقد مواد مغذی و الکل افراط می کنید.
    تحریک پذیری عاطفی و عصبانیت دارید.
    احساس فرسودگی می کنید.
    انرژی کم و خستگی دارید.
    به راحتی وزن اضافه می کنید.
    سیکل های قاعدگی نامنظم دارید.
    بدن درد دارید.

7 روش فعال کردن انرژی چی

  1. فنگ شویی: ایجاد فضایی از خانه یا محل کار که از جریان انرژی پشتیبانی می کند، خلاقیت را افزایش می دهد. بدون فضای فیزیکی و انرژی مناسب، چی از تعادل خارج می شود و می تواند باعث استرس و رکود بیشتر شود.
  2. مدیتیشن: مدیتیشن و تمرینات تنفس آگاهانه، ارتباط ذهن و بدن را تقویت می کند. آنها به ما اجازه می دهند هوای بیشتری (چی) را استنشاق کنیم تا در بدن ما جذب شود و نیروی حیات را به تمام سلول ها و اندام ها بیاوریم.
  3. طب سوزنی: طب سوزنی یکی از روش های قدیمی است که می تواند جریان آسان چی را تحریک کند.
  4. داروهای گیاهی: داروهای گیاهی روشی جامع برای حفظ تعادل ذهن و بدن ارائه می دهند.
  5. ماساژ: مانند حرکت، ماساژ ، مریدین ها را باز می کند و به چی و خون اجازه می دهد آزادانه جریان پیدا کند.
  6. غذا: غذاهای فصل، مغذی‌ترین چی‌ها را دارند، بنابراین در صورت امکان آن‌ها را انتخاب کنید.
  7. ورزش: تای چی و چی کونگ ما را به انرژی چی متصل می کنند تا سالم و قوی باشیم.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها